Mount Everest Base Camp og Gokyo

I bussen på vej til Jiri. En tur på 10 timer hvor der kom flere og flere med. Dem der klager over HT skulle tage en tur hernede :-)

Tidlig morgen starter trekket. Maikie, Anna og Jacek. Et polsk par vi mødte.

Det er ikke alle broer der er lige velholdte!!

Æslerne bliver pakket godt op. Der er trængsel på stierne :-)

Min første hængebro. Puhh ha...ikke lige noget for mig. Og der er desværre en del af dem i bjergene i Nepal!!

Vi har nået Lamjura Bhanjyang passet 3.530m. En rigtig hård stigning. Vi er ca halvvejs til Namche Bazaar. 3 1/2 dags vandring mere.

Verdens ende :-)

Maikie tog lige en glidetur ned af stierne :-)

Endnu en lille diskret hængebro!! Vi skal den vej for at komme til Namche Bazaar.

Vores udsigt fra hotelværelset i Namche Bazaar 3.440m :-)

Efter 2 dages hvile i Namche, er vi nu i Tengpoche 3.870m.

Opholdsrummet på vores Guest House. Lauren, Birgit, Johannes og Maikie. Birgit og Johannes var et dansk par vi mødte der. De havde sølvbryllup den morgen :-)

Periche 4.240m. Vi har købt hue og vanter hos de lokale....det skal der til!!....selv indendøre hos Yeti Inn :-)

Mindesten for Scott Fisher som omkom på en ekspedition i 1995. Stod sammen med en masse andre stupaer på vej til Groak Shep.

På toppen af Kala Patar 5.545m. Pumori ses i baggrunden.

Udsigt over Gorak Shep taget fra Kala Patar 5.545m.

Udsigt fra Kala Patar. Mount Everest er den lidt flade top lidt til venstre for midten af billedet. Lhotse er det spidse bjerg til højre for Everest.

Opholdsrummet på Snow Land Inn i Gorak Shep 5.160m.

Yaks bliver brugt som pakkedyr i de her højder. Det er utroligt hva de kan bære....og hvor de kan gå. Man gider ikke gå i vejen for dem!!

I Mount Everest Base Camp. Der er ikke meget at se her i oktober....men vi skal jo have et billed :-)

Vi er på vej tilbage til Gorak Shep....er færdig!!.....hvor er der en bus når man har brug for det??!!

Cho La Pass 5.420m. Vi følger bærerne for at finde vej over.

Vi har nået toppen af Cho La Pass 5.420m.

Vi er tæt på Gokyo nu. Læg mærke til hvor meget bærerne slæber på. Det er utroligt.

Vi er på vej til 4th lake :-)

4th lake, Ngozumpa.

...ligger lige og nyder det :-)

Også Gokyo har et udsigtpunkt lige ved siden af landsbyen, som man kan bestige og få et godt udsyn fra. Gokyo Ri 5.350m.

Mount Everest set fra Gokyo Ri. Her kan man se rigtigt at det er Everest der er verdens højeste bjerg :-)

Udsigt ned over Gokyo, taget fra Gokyo Ri. Det er simpelthen så smukt :-)

Så er vi på vej tilbage. Namche Bazaar igen :-)

Landingsbanen i Lukla.

....og flyet vi skal med!!

Et lille fly. Der var godt nok ikke meget plads. Maikie er ikke begejstret!!

Så er vi tilbage i Kathmandu. Vi skal til posthuset og sende noget alt vores udstyr hjem. Der venter os 1 måned mere i Nepal. Så 1 måned i Vietnam og 3 måneder i Australien :-)

Min første tur i bjergene. Det er sjovt at tænke tilbage på. Var afsted med Maikie. Vi vidste intet om Himalaya bjergene. Ville bare ud og vandre i lang tid :-) Havde lidt en idé om at vi kunne gå til Everest Base Camp. Men vidste ikke helt hvordan det rigtig skulle foregå.

Vi ankom til Kathmandu. Købte Lonely Planet's 'Trekking in the Nepal Himalaya'. Læste lidt i den. Fandt ud af, der var noget der hed Teahouse Trek.....det var lige os, lød det til :-) Man overnattede i små Guest Houses. Og kunne også købe mad der. Hele ruten var beskrevet i bogen, med kort og overnatnings muligheder. Der stod også hvor langt de anbefalede man skulle gå om dagen, for at blive bedst akklimatiseret. Vi havde en plan :-)

Vi tog bussen til Jiri. En 10 timers MEGET spændende bustur. Bare at finde den rigtige bus på stationen, var en kunst i sig selv. Alle busserne var parkeret i en stor pærevælling. Utroligt de selv har styr på det! Vi blev først vist hen i én bus. Sad der og ventede. Efter noget tid kom en mand og sagde en masse, vi ikke forstod og hev os hen til en anden bus....nu skulle vi med den! Hmm vi var meget spændt på om vi mon endte det rigtige sted. Man er ikke altid sikker på, de forstår hvad man siger, selvom de nikker og siger yes yes :-)

Men efter 10 timer i en overfyldt bus.....folk der klager over HT skulle tage en tur til Nepal........ankom vi til Jiri. Herfra begyndte vores bjerg eventyr :-)

Mange 'Everest Base Camp' ture starter i Lukla. Man kan flyve dertil fra Kathmandu. Vi valgte dog at gå. Det tog 7 dage fra Jiri til Namche Bazaar....en stor landsby lige efter Lukla.

Vi vandrede 8-10 1/2 time om dagen. Vi valgte at stå tidligt op. Drikke en kop te...godt med sukker og så begynde at gå kl.6. Der går de lokale bærere også, så det var sjovt at følges lidt med dem. Omend de hurtigt var over stok og sten :-) De fleste andre turister går først ved 8 tiden, så vi havde det nærmest for os selv. På denne del af turen var der heller ikke nær så mange turister som efter Lukla.

Vi gik et par timer. Fandt et godt sted at holde pause og spise lidt morgenmad. Så gik vi videre. Holdt små pauser ind imellem. Når vi skulle fylde vand på dunkene, tage billeder eller have lidt mundgodt :-) Det var rigtig hårdt. Fedt, men nøj nogen stigninger der er i de bjerge!!! Op og ned, op og ned. Og hver gang man gik ned vidste man bare, man skulle op igen!! Vi skulle jo op i 3.500m i Namche Bazaar :-)

Det var nemt at finde vej. Helt utroligt at vi kunne gå i 3 uger uden at fare vild. Der var altid en bære eller en lokal vi kunne spørge og det nepalesiske folk er utrolig venlige. Selvom de ikke forstod os, vidste de hvor vi skulle hen og kunne bare peje....i skal den vej der.

I Namche Bazaar holdt vi 2 hviledage. Det er den største by i området. Der var tonsvis at souvenior shops. Bagerier, markeder og vildt mange Guest Houses. I de andre byer havde der været et par stykker at vælge mellem og her var nærmest 100 :-) Og så var der rigtig mange turister.

Efter 2 dage I Namche var vi afsted igen. Dejligt med en hviledag men rart at komme igang igen. Fordi vi nu var i over 3000 meters højde, gik vi kun 3-4 timer om dagen. Det er vigtigt ikke at stige alt for hurtigt i højdemeter, så kroppen kan nå at vænne sig til den mindre ilt i luften. Det tog en uge mere at kommer til Gorak Shep. Herfra tog vi en dagstur til Mount Everest Base Camp. Det var ikke noget særligt at kommer derud. Der var ingen mennesker, fordi det var oktober og der er der ingen ekspeditioner til Mount Everest. Men det var en sjov tur derud. Vi spurgte en lokal om det var den rigtig vej til Base Camp, vi gik. Yes Yes. Så vi fortsatte. Men endte i PUMORI Base Camp!!! En lille detalje :-) Der var en ekspedition igang med at pakke sammen, så vi spurgte om de vidste hvordan vi kom til MOUNT EVEREST Base Camp. Vi gad jo ikke gå tilbage, for så at gå ud igen. Ja Ja vi skulle bare over det lille bjerg der, så ville vi kunne se stien der førte derud. Vi gik derop. Og rigtigt nok.....vi kunne se stien. Men der var langt derned! Dovenskaben længe leve. Vi begyndte at gå ned. Tumlede nærmest ned af bjerget.... mellem sten og hvad ved jeg. Virkelig dumt set i bagspejlet :-) Men vi kom ned. Det var hårdt for ben og knæ men vi havde sparet en tur tilbage :-)

Dagen efter gik vi til Kala Patar. Et udkigs punkt lige ved siden af Gorak Shep. Det er 5.545m højt og turens højeste punkt. Det var hårdt at gå derop. Man kan virkelig mærke højden. Man går ligesom i slowmotion men føler man knokler derudaf.

Så gik turen tilbage. Vi skulle over Cho La Pas. Et pas mellem Everest sporet og Gokyo. Så slap vi for at gå hele vejen tilbage og op igen på den anden side. Der var lidt snak om at man skulle have en guide med og folk vidste ikke om passet var lukket pga. for meget sne osv. Men vi tog chancen og prøvede at gå dertil. Der var ingen problemer. Men det var rigtig rigtig hårdt. Man var godt brugt på det her tidspunkt. Og det var lidt ulækkert at gå på gletscheren over passet. Men meget spændende og smukt. Vi fulgte efter bærerne.....satsede på de skulle samme vej :-)

Det tog kun et par dage at gå til Gokyo. Et virkelig flot sted med de smukkeste søer. Der ligger 5 søer efter landsbyen. Vi gik til den fjerde sø. En tur på omkring 45 min. Vi blev der og nød udsigten og stilheden :-) Også her i Gokyo var der et udsigtpunkt, Gokyo Ri 5.400m. Det tog knap 2 timer at nå toppen. Og her var der en helt fantastisk udsigt. Kunne rigtig se søerne og havde et godt udsyn til Mount Everest.

Så gik turen tilbage til Namche Bazaar. Det tog kun 2 dage at gå ned. Vi købte flybillet fra Lukla til Kathmandu. En rigtig spændende flyvetur! En lille 12 personers flyver. Vi fik ørepropper og et bolche ved afgang :-) Landingsbanen ligger lige ved en afgrund. Når flyet skal i luften, kører det bare ud mod afgrunden, og man flyver, når der ikke er jord under flyet mere! Så flyet dykker lige en gang, inden der bliver rettet op.....og man får et godt sus i maven :-)

Men vi ankom til Kathmandu i god behold. En rigtig rigtig god bjergtur var overstået og en masse gode minder havde vi fået.