Cotopaxi og Chimborazo

Vi er lige ankommet til Hotellet i Quito.

Vi er på tur til ækvator. La Mitad del Mundo...midten af verden.

Mig med en fod på hver side af ækvator :-)

La Virgin de Quito. Byens beskytter. Står majestætisk på en bakke med godt udsyn over byen.

Fin udsigt derfra :-)

To drenge der pudsede sko.

...og Henrik kan snildt gøre den som en lokal ;-)

Den gamle bydel af Quito.

...og så er det frokost tid....vigtigt tidspunkt :-)

Så er vi igang med vandringen. Vi skal bestige Pasochoa 4.200m som ses i baggrunden.

Et lille pitstop..

På toppen af Pasochoa 4.200m efter ca 3 timer. René og mig.

Vi overnatter på hacienda i Aloasí. Jeg fik det rigtig skidt på vej ned fra bjerget og har svært ved at nyde vejret, selvom det var rigtig lækkert og der var rigtig hyggeligt.

Dagen efter har jeg det heldigvis godt igen. Vi skal med bus mod Cotopaxi Nationalpark.

Indgangen til Nationalparken.

Morten og mig er nået til Campen.

Vejret er perfekt, så det er bare med at nyde det :-)

Vores toilet telt. Det er fine forhold :-)

Dagen efter er vi på vandring igen. Vi skal bestige Rumiñahui 4.634m.

På toppen af Rumiñahui 4.634m.

Dagen efter da vi vågner er der et perfekt kig til Cotopaxi 5.897m :-)

Vi er på vej til Cotopaxi Refugie 4.800m.

Hytten ses i baggrunden.

Vi skulle op og øve med isøkser og crampons.

Tilbage i lejren :-)

Så er vi i Cotopaxi Refugie igen. Vi skal have topforsøg i nat.

Sovesalen.

Dagen skal bare gå :-)

Vores lokal guider. Det er min guide, Marceal, helt til højre.

Vi startede kl.0.30. Her er vi nået til gletscheren og vi har lige fået crampons på.

Min guide. Han var super :-) Jeg er for enden af rebet.

Mig på vej over en gletscher sprække. Det var ikke alle der var lige sjove!! Var glad for mit reb :-)

I aktion igen :-)

Her nåede jeg til. Toppen kan ses. Jeg er i ca 5.700m. Mangler omkring 200 højdemeter.

Tilbage i Refugi. Sådan skulle jeg have stået på toppen :-)

Vulkanen Tungurahua i udbrud. Det er dog kun aske der kommer op.

I varme bade i Baños.

Det ser ikke så indbydende ud...men det vildt lækkert :-)

....og så er der lige tid til en tur på nettet :-)

Så vi på vej igen. Vi skal til Chimborazo 6.310m. Martin og mig. Frokostpause.

Chimborazo 6.310m.

Chimborazo taget fra Whymper Hut 5.000m.

Mig på topforsøg.

Min lokalguide Edgar og mig.

Tilbage i Whymper Hut.

Vi venter på de andre der stadig er oppe på bjerget.

Søren og Christian kommer ned fra toppen.

Henrik kommer ned fra toppen.

Carsten kommer ned fra toppen.

Martin kommer ned fra toppen.

Så er vi kommet i helt andre luftlag. Vi sluttede turen med 3 dage i junglen.

Med båd ud til Jungle Camp.

Jungle Camp.

Vores hytter var rigtig hyggelige. Jeg delte med Gitte.

Allan leger tarzan :-)

Uha....det er varmt hva Henrik???

...puhh Henrik er vist bedre til klimaet i bjergene :-)

..vi kommer ud i lidt af hvert...

En perfekt afslutning på en meget varm dag i junglen :-)

Turen til Ecuador var min første rigtige klatretur. Jeg var rigtig spændt på denne tur. Det var også min første tur uden Maikie. Jeg havde meldt mig til en arrangeret gruppetur med Seven C's. Det var en pioneer tur og det lød rigtig spændende. Jeg havde ikke troet, jeg kunne komme til at bestige et bjerg uden rigtig at kunne klatre. Men det mente de godt jeg kunne :-)

Vi var afsted i 3 uger. De sidste 3 dage sluttede vi i junglen.

Det var en rigtig god tur. Meget pga. vi i gruppen havde det vildt godt. Vi var 11 i gruppen. Alle var søde og sjove. Og vi havde det rigtig godt sammen. Desværre skete der en række ting med guiderne, der var rigtig uheldige og som bevirkede at man mistede gejsten og det psykiske overskud til at yde sit bedste.

Men det var alligevel en rigtig god introduktion til rigtige bjergbestigninger. En helt speciel følelse når man dag efter dag arbejder sig frem mod målet. Og natten hvor man står op og gør sig klar til topforsøg :-) Adrenalinen kører derudaf.

Vi startede med at bruge 2 dage i Quito, hovedstaden i Ecuador. Allerede her begyndte akklimatitionen, fordi Quito ligger i 2.850m. Man kunne godt mærke det når vi gik rundt. Vi var ved Ækvator. Ved La Virgin de Quito og rundt i den gamle bydel.

Dagen efter var det afgang til bjergene. Jubii :-) Vi startede med bestigning af Pasochoa 4.200m. Dagen efter blev vi kørt så tæt som muligt på Cotopaxi National Park. Skulle gå til campen. Det tog lidt over 3 timer. Dagen efter var det videre til en anden camp, en 6 timers vandring. Den lå næsten for foden af Cotopaxi :-) Et smukt syn. Dagen efter skulle vi bestige Rumiñahui 4.634m. De næste 2 dage gik vi til Cotopaxi Refuge i 4.800m. Vi blev dog kørt et stykke af vejen, så vi skulle kun gå en lille times tid, men stejlt :-) Vi var oppe og øve på gletscheren og vænne os til højden. Så kom dagen hvor vi hev teltpløkkerne op :-) Vi skulle til Refugeen og have topforsøg om natten.

Vi startede kl.0.30. Det var rigtig flot vejr nu men det havde sneet hele eftermiddagen og aftenen, så der var dyb sne og det var hårdt. Der var en masse tumult. Vores guide havde ikke rigtig styr på hvilke grupper vi skulle gå i og lavede det om flere gange. Også hvem der skulle gå forrest og bagerst. Sådan noget er ikke godt, når man i forvejen er presset fysisk. Så der var en lidt dårlig stemning. Vores guide synes jeg var langsommere end jeg plejede at være, så jeg endte med at gå alene bagerst med en lokal guide, Marceal. En rigtig god guide. De andre var 2 om 1 guide.

Der var en del gletscher sprækker vi skulle over og jeg synes det var helt vildt spændende. Havde ikke prøvet sådan noget før. Og jeg var i rigtig gode hænder hos Marceal. 2 af de andre gik lige foran mig. Resten var long gone :-) Ved 4 tiden kom de fleste gående tilbage. De mente ikke det var muligt at nå toppen, så de var vendt om. De 2 foran mig valgte at gå med ned men jeg var slet ikke brugt endnu, så jeg ville gerne fortsætte og se hvor langt jeg kunne nå. Der var ikke megen opbakning at få fra vores guide. Men min lokale guide ville følge mig, så vi fortsatte.

Det var helt vildt fedt. Og mega hårdt. Dyb sne, stejlt og flere gletscher sprækker. Men da solen begyndte at stå op og man bare havde den her udsigt.....det var det hele værd og man fik ligesom et kick. Vi fortsatte til kl.7. Da var jeg færdig. Jeg kunne se toppen. Jeg var i ca 5.700. Så jeg manglede 197m. Vi satte os og nød udsigten og spiste lidt chokolade. Jeg blev nød til at tænke på, jeg også skulle ned igen :-) Det var fantastisk og jeg var stolt af mig selv. Min første tur :-)

Det tog 2 timer at gå ned. Ned til varm te :-) Der var to i gruppen der nåede toppen. Christian (guide på Kilimanjaro turene) og Søren. Godt gået :-)

Senere blev vi kørt til en hacienda i Riobamba, hvor vi skulle overnatte. Skønt med en rigtig seng og et bad. Om aftenen var der igen lidt ballade. For nu snakkede vores guide om at vi ikke skulle til Chimborazo alligevel. De troede ikke der var nogen der havde en chance der. Så nogle af lokal guiderne var blevet aflyst!! Det var et rigtig gedemarked. Vi havde jo ligesom betalt for at prøve de to bjerge (vulkaner). Dagen efter havde vi en dag i Baños. Igen en aften med diskutioner. Nu prøvede de at få lokal guider tilbage fordi vi alle gerne ville prøve uanset hvordan det første bjerg var gået.

Så dagen efter gik det til Lower Camp på Chimborazo. Derfra gik vi til Refugee Camp i 5.000m. Her skulle vi sove og have topforsøg fra. En rigtig dårlig start. 3 fra gruppen havde slet ikke topforsøg fordi vi fik afvide det var meget hårdere end Cotopaxi og der var bare ikke rigtig nogen gejst at hente hos vores guide. Vi gik tidligt i seng. Stod op 22.30 og vi gik 23.30. Igen endte jeg alene med en lokal guide, Edgar, bagerst. Det gik rigtig fint men jeg blev hurtigt helt færdig. Tanken om at det ville blive hårdere end Cotopaxi og der ville komme endnu flere gletsher sprækker var total nedbrydende! Jeg vendte om ca kl.3. Var nået til omkring 5.500m. Vi var nede ved Refugeen ca kl.5 . Tea time :-)

De andre begyndte at komme tilbage ved 8 tiden. To var vendt om i ca 6.100 og resten havde nået toppen i 6.310 meters højde. Det var bare så total sejt at de var kommet hele vejen og vi frydede os en del :-) Dem der var kommet hele vejen, mente ikke det var nær så hårdt som Cotopaxi og at der ikke havde været specielt mange sprækker! Super godt gået :-)

Med bus til Baños og på hotel. Dejligt.

Turen sluttede med 3 dage i junglen og så et fly tilbage til Danmark :-)

Trods de ting der skete, var det en helt fantastisk tur. Rigtig mange gode bekendt skaber og minder.